کد مطلب:60816 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:258

اخلاق و سیاست و رابطه آن دو در اندیشه امام علی















بعد از تبیین دیدگاه ها و بینش های مختلف راجع به دو مقوله اخلاق و سیاست و رابطه آن دو با هم ، در این قسمت به توضیح و تبیین دیدگاه امام علی علیه السلام راجع به موضوع مورد بحث و اثبات فرضیه تحقیق می پردازیم. همان گونه كه پیش تر ذكر شد ، حضرت علی علیه السلام دو پدیده اخلاق و سیاست را در هم آمیخته و از یك «سیاست اخلاقی» دفاع می كند. در دیدگاه آن حضرت ، اخلاق به عنوان یك عنصر نظارتی درونی برای كنترل و مهار قدرت و سیاست تلقی می شود. حال جهت اثبات فرضیه فوق به تعمق و تأمل در سیره زندگی سیاسی امام علی علیه السلام می پردازیم. مهم ترین منبع قابل دسترس كتاب ارزشمند نهج البلاغه است كه به زیبایی روش ، منش و رفتار سیاسی و اخلاقی آن حضرت را به تصویر می كشد.

در بینش امام علی علیه السلام حكومت و حاكمیت امانتی است نزد نخبگان و حاكمان كه می بایست از آن جهت بسترسازی و ایصال به كمال و سعادت انسان استفاده شود به نحوی كه هرگونه دخل و تصرف و سوء استفاده از قدرت برای ارضای غرایز نفسانی و منافع شخصی مورد نكوهش قرار گرفته است.

امام علی علیه السلام اخلاق و سیاست را در نظر و عمل درهم آمیخت و ساز و كاركردهای آن را در جامعه مشخص و تبیین نمود.

در میان آثار به جای مانده از امام علی ، مهم ترین سندی كه می تواند مورد استناد بحث ما باشد ، نامه ای است كه امام به سردار رشید و فداكارش «مالك اشتر نخعی» نوشت كه در واقع می توان از آن به عنوان منشور اخلاقی حاكمان سیاسی یاد كرد. برای مستند سازی نوشتار به فرازهایی از آن نامه اشاره خواهد شد.